Kjønnets handlingsrom
Et synlighetsprosjekt av Bymuseet, Oslo museum
Vi har tenkt at Bymuseet (og andre i Oslo museum) har et bevisst kjønnsperspektiv, og at kvinner i mange sammenhenger får en sentral plass i vårt arbeid. Derfor startet vi å lete etter alle de områdene kvinnelig nærvær er tilstede i utstillingen OsLove – byhistorie for begynnere. Det var motiverende å begynne den veien. Ved nærmere analyse oppleves likevel kjønnsbalansen tidvis skjev og unyansert. Det tror vi handler mye om i det øyeblikket man glemmer kjønn som sosialt og historisk konstruert, fort går man raskt i fellen og reproduserer gamle forestillinger og formidler kjønn på en unyansert måte.
Arbeidet har understreket det faktum at utstillinger ikke er ferdig produkter selv om utstillingsproduksjonen er over, og at de i aller høyeste grad er dynamiske, flerstemte og bør legges inn tid til å endre og evaluere etter en utstilling er åpnet. For eksempel ser vi at prosjektarbeid med konkrete kvinneperspektiv burde drysse over basisutstillingen – enten i formidling eller ved fysiske endringer, forteller Huljev.
Fra utstillingen OsLove ‒ byhistorie for begynnere. Foto: Rune Aakvik/Oslo museum
Vi fant at begge kjønn på et overordnet plan var godt representert og nyansert, og at skeivheter ofte handlet om noe upresis tekst, utvalget av gjenstander, utelatte fakta og en tidvis reproduksjon av tidligere fortellinger.